بقوله أزيك يا عم سعيد؟
قالى : انا بالله مبسوط والحال عال
كنت مريض وكنت مبخافش الموت
لانى لا عندى صحة ولا حتى القوت!
صرخت لربى وقلت الصحة والمال
ادانى الصحه وهبطوا على قرشين فى الحال
بقيت اخاف الاتنين .من الفقر القاسى
ومن الموت المفاجي!
خفت من البطر والكفر يا ابويا
قلتله خد منى الصحة والمال
وادينى الستره وراحة البال
عشان انا ببقى على قمة العالم
لما بكون مش خايف أونادم
ربنا مخدش وادانى كمان معرفته
وبقت مش فارقه معايا
أموت ولا أحيا وانا وياه
انا أصلى يوم وراء يوم بلقاه
يذود فرحتى بيه، رغم الظلم اللى انا بلقيه
من عبد الموجود جارى، أصله حرامى
يسرقى برسيمى لبهايمه وفول حراتى
 وانا أعمل نفسى مش شايف وأطاطى
والاسطى حنفى الغشاش حتى الميه بيسرقها
وانا بروى الارض يهربها لغيرى وانا اسيبه
مهوكل واحد ليه فى الدنيا والاخره نصيبه
ورغم التعب اللى فى رجليه
ورغم انى محدش حاسس بيه
بس انا بحمد ربى كل صبح وكل عشية
تعرفى ليه يابونا انا جيتلك ؟
قلت ازاى من غير متقولى
اعرف طلبك ياعم سعيد ؟
قلى العدراء جاتنى امبارح
قالت روح لابونا وقاله أنك سارح
بعد يومين للأرض الحلوه
مش محاجه هناك حرات ولا مروه
هتكون فيها ويا حبيبك
وجيت اطلب منك تصليلى
وتناولى وتوصي عليه
رب المجد يقبل توبتى !
قلتله اذكرى يا سعيد
وانت هناك بامانه تقله
على تعب العالم وكمان ذله
بعد يومين عم سعيد جابوه محمول
قلت السماء مفتوحه على طول
طوبى للمساكين بالروح
أحزنهم فى السماء بتروح .
أحزانهم فى السماء بتروح.